środa, 2 grudnia 2015

Węzeł Chełmiński cz.1

W ostatnich miesiącach przewijają się dwa tematy związane z infrastrukturą drogową na Chełmińskim. Pierwszy z nich to Trasa Średnicowa - inaczej Autostrada Śródmiejska. Drugim tematem jest przebudowa układu komunikacyjnego w związku z rozbudową Szpitala Wojewódzkiego - czyli ulice Długa, Św. Józefa... a jak się dziś okazało, również Wodociągowa i Kaszubska.

Dzisiejszy wpis prezentuje materiały do których dotarł portal ddtorun.pl. Temat najbardziej drażliwy - czyli połączenie Szpitala Wojewódzkiego z ulicą Św. Józefa oraz Długą.

Przedsiębiorstwo Kontrakt Sp. z o.o. z Gdańska przygotowała następujące warianty dla skomunikowania szpitala z miastem.

Wariant 1

W pierwszym z przygotowanych wariantów głównym dojazdem do rozbudowanego szpitala będzie ulica Żwirki i Wigury. Zaprojektowano tutaj rondo wraz z wyspami dzielącymi pasy i kanalizującymi ruch. Warto zwrócić uwagę na brak połączenia między ulicami Św. Józefa, Kaszubską i Wodociągową.


Wariant ten jest bardzo mało prawdopodobny - wynika to ze Studium Uwarunkowań rozwoju sieci drogowej, wedle którego ulicami zbiorczymi mają być ul. Długa i ul. Św. Józefa.

Wariant 2

Wariant drugi przedstawia rozwiązanie angażujące w znacznym stopniu ulicę Długą. Znajduje się tu skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym (ul. Długa - ul. Św. Józefa). Drugie skrzyżowanie to wjazd do szpitala. Co ważne, ulica Żwirki i Wigury będzie ulicą ślepą - zakończoną placem nawrotowym. Spowoduje to przekształcenie ul. ŻiW w ulicę osiedlową. 

Uzasadnieniem takiego rozwiązania może być szerokość ulicy ŻiW. Dodatkowo plac nawrotowy mieścił będzie się w okolicy Szkoły Podstawowej nr 5 - praktyczny brak ruchu w tej okolicy będzie zapewne uznany za wzrost bezpieczeństwa dzieci wychodzących ze szkoły. 

Ważnym punktem tego wariantu jest rondo skupiające ulice Św. Józefa, Wodociągową i Kaszubską. Przyznam, że rozwiązanie to zapewne nieszczególnie spodoba się mieszkańcom tych ulic - spowoduje zwiększenie natężenia ruchu. Dodatkowo ulica Wodociągowa pozbawiona jest miejsc parkingowych, więc auta dotychczas parkowane na ulicy prawdopodobnie musiałyby zniknąć. 

Wariant 3

Oto wariant najbardziej rozbudowany. Rzuca się w oczy przedłużenie ulicy Długiej aż do szpitala - zbudowany zostanie nowy wjazd. Ulica Żwirki i Wigury zostanie odłączona od ul. Św. Józefa (tak jak w wariancie 2). Rondo ulic Wodociągowa, Józefa, Kaszubska podobnie jak w poprzednim wariancie.

Wariant 4

Rozwiązania czwartego wariantu opierają się o wariant pierwszy. Jednak w związku z etapową rozbudową Trasy Średnicowej nie będzie możliwości stworzenia skrzyżowania TŚ z ul. Św. Józefa dlatego projektanci doszli do wniosku, że ruch autobusowy z Trasy Średnicowej zostanie skierowany w ulicę Kaszubską - szczerze współczuję tamtejszym mieszkańcom, którzy całe życie mieli za oknami wyłącznie zieleń i nieczynne torowisko.

Zachęcam do dyskusji i składania tu swoich pomysłów - warto mieć gotowe postulaty w momencie przedłożenia powyższych planów do konsultacji społecznych. Szczególnie, że urzędnicy będą spieszyli się z realizacją tej inwestycji - sam szpital gotowy ma być w 2018 roku - do tego czasu układ drogowy musi być przygotowany!

PS. Wkrótce omówienie rozwiązań zaproponowanych dla dalszego etapu Trasy Średnicowej. KD