środa, 26 listopada 2014

III etap konsultacji Trasy Wschodniej

Ruszył II etap konsultacji społecznych w sprawie Trasy Wschodniej. Już kiedyś pisałem na ten temat - teraz warto podsumować sukcesy które udało się osiągnąć razem z mieszkańcami. Warto przyjrzeć się też ocenie poszczególnych wariantów - o tym na końcu.

Zacznę od tego co dobre
Dzięki spotkaniu wymuszonemu przez mieszkańców na MZD udało się opracować nowe założenia przebiegu Trasy Wschodniej w okolicy ulicy Kanałowej. Przypomnę pierwowzór oraz wersję po poprawkach. 

Wersja pierwotna - wyburzenie trzech budynków mieszkalnych

Wersja poprawiona - wyburzenie przedsiębiorstwa Hydroserwis
Sytuacja nie jest komfortowa dla żadnej ze stron. Jednak większość zgodzi się, że łatwiej przenieść przedsiębiorstwo niż rozbić społeczność lokalną - szczególnie, że ta związana jest silnymi więziami. Nowy układ trasy pozwolił odsunąć trasę od zabudowań mieszkalnych. Kilka uzyskanych metrów to więcej swobody dla mieszkańców - o ile można w tym wypadku mówić o jakiejkolwiek swobodzie.

Trzeba pochwalić mieszkańców, że wywierając nacisk na MZD udało im się osiągnąć choć część zamierzonego celu. Po prostu nie było możliwości wybrania innego wariantu z tych przygotowanych przez projektantów. Nie oszukujmy się - stworzenie trzy-poziomowego skrzyżowania było raczej wizja szalonego projektanta niż poważnym rozwiązaniem.

W związku z tymi "odważnymi" wizjami nie dziwią wyniki analizy wielokryterialnej przeprowadzonej przed zespół ekspercki z Politechniki Gdańskiej.

Analiza ekspercka
We wspomnianej analizie branych było pod uwagę wiele kryteriów. Oto poszczególne grupy wraz z wchodzącymi weń podkryteriami.

źródło: analiza wielokryterialna

Wybrany do dalszych konsultacji wariant zwyciężył z pozostałymi tylko w trzech kategoriach:
- kryterium techniczne,
- kryterium ekonomiczne,
- kryterium funkcjonalne.

W kryteriach ważnych dla społeczeństwa tj, kryterium społecznym i kryterium ochrony środowiska przyrodniczego wariant ten plasował się dopiero na 3 pozycji. W przypadku kryterium bezpieczeństwa była to druga pozycja. Dla mnie jako mieszkańca ważny jest jednak czas przejazdu daną trasą i ewentualnie prędkość z jaką mogę się tamtędy poruszać. W kategorii gdzie uwzględnione zostały te czynniki (kryterium ruchowe) wariant budowy Trasy Wschodniej znalazł się na ostatniej pozycji wraz z dwoma innymi propozycjami.

Ostateczny wynik analizy wygląda następująco - warto zwrócić uwagę, że różnica między najlepszym i najgorzej ocenionym wariantem wynosi wyłącznie 0,035 jednostki.

źródło: analiza wielokryterialna
Pełna treść analizy dostępna pod linkiem: 

Informacja o odbywających się konsultacjach: 

Najbliższe spotkanie z mieszkańcami w tej sprawie odbędzie się 9 grudnia 2014 roku (wtorek) w Szkole Podstawowej nr 23 przy ul. Osikowej 11 w Toruniu, o godz. 17.00