O Trasie Wschodniej na razie mówi się niewiele. Jest w trakcie projektowania. Jednak to właśnie teraz ważą się losy przebiegu trasy i mieszkańców w których życie będzie ingerowała inwestycja.
We wtorek miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniu "konsultacyjnym" Miejskiego Zarządu Dróg z mieszkańcami. Aktywność mieszkańców osiedla domków jednorodzinnych przy ulicy Kanałowej pokazuje, że warto walczyć o swoje.
Pracownicy MZD jednoznacznie dali do zrozumienia, że z 5 konsultowanych propozycji budowy trasy tylko jedna z nich jest realna.
Wariant 1, 4 i 5:
Wariant 2:
Wariant 3:
Najbardziej prawdopodobnym jest, że przyjęty zostanie czerwony wariant (różnice między 1, 4 i 5 dotyczą rejonu Placu Daszyńskiego). Jednak czerwony wariant ingeruje we wspomniane osiedle domków jednorodzinnych przy ulicy Kanałowej.
Wersja 1:
Pierwszy przygotowany przez MZD wariant zakładał wyburzenie 3 nieruchomości. Wiąże się to między innymi ze sprawami odszkodowawczymi. Minusów takiego rozwiązania jest wiele.
- budynki są nowo powstałymi zabudowaniami a ich właściciele zżyli się już ze społecznością lokalną,
- starsze budynki zagrożone są uszkodzeniami powstałymi na skutek prac budowlanych oraz późniejszego ruchu drogowego,
- trasa przebiegać będzie pod oknami mieszkańców (o tym czy użyte zostaną ekrany akustyczne czytaj dalej)
Po sprzeciwie mieszkańców MZD naniosło poprawki uwzględniające zastrzeżenia. Niestety według poprawionej wersji wyburzone zostać ma przedsiębiorstwo sąsiadujące z ulicą Kanałową.
Wersja 2:
Do 9 lipca prowadzone był konsultacje społeczne dotyczące wyboru projektu - pokłosiem tych konsultacji są między innymi te zmiany w projekcie. Obecnie prowadzone są rozmowy zarówno z mieszkańcami osiedla przy ulicy Kanałowej jak i z przedsiębiorcą którego mogą dotknąć zmiany.
Ważną kwestią, którą udało mi się poruszyć podczas spotkania są ekrany akustyczne. Znany przypadek jakim jest Trasa Średnicowa skłania do tego aby z możliwością użycia ekranów walczyć możliwie szybko. Z informacji, które uzyskaliśmy od MZD wynika, że ten temat poruszany będzie w momencie wydawania decyzji środowiskowej.
W moim przekonaniu lepszym rozwiązaniem może okazać się odpowiednio zaprojektowana zieleń tłumiąca hałas.
Jestem w stałym kontakcie z mieszkańcami zaangażowanymi w sprawę. O pomysłach na rozwiązanie problemu będę na bieżąco informował na blogu.
Prezentacja z omówieniem poszczególnych wariantów Trasy Wschodniej dostępna jest na stronie konsultacji społecznych: TUTAJ